Առաջին հանրապետության նավատորմը. art365.am
Advertisement 1000 x 90

Առաջին հանրապետության նավատորմը. art365.am

Հայ ժողովուրդը  դարեր շարունակ ապրելով լեռներով շրջապատված ու լեռնային երկրում՝  դարեր շարունակ  ծով է երազում: Կարելի է ասել նույնիսկ, որ մեր երազանքը ծովով է չափվում՝ «ծովից ծով Հայաստանով»: Ըստ այսմ էլ, նավի և, առավել ևս, նավատորմի մասին երազանքը ոչ այլ ինչ է, քան երազանքի երազանք, «միֆ, ֆիկցիա, ուղեղի մորմոք», ինչպես բնութագրում է երազային «Երկիր Նաիրին» Չարենցը:

Այդպիսի մի երազ էր 1918-ին իրականություն դարձած Հայաստանի առաջին հանրապետությունը: Այն ծնվեց հրաշքով ու մաքառումով,  կարճ կյանք ունեցավ և կրկին երազ դարձավ: Հայոց առաջին հանրապետության կյանքն է 20-րդ դարի հայ գրականության ուշագրավ երևույթներից մեկի` Կոստան Զարյանի «Նավը լեռան վրա» վեպի հիմնական թեման, իսկ նավը՝  գլխավոր խորհրդանիշը:

Խորհրդանիշը, խորհրդանիշ, սակայն Հայաստանի Հանրապետությունը նաև բանակ ու նավատորմ ուներ։

Թիֆլիսում գտնվող Հայաստանի  կառավարությունը` Հովհաննես Քաջազնունու գլխավորությամբ  առաջին նախարարությունների թվում ստեղծեց  նաև զինվորական նախարարությունը` ռուսական բանակի գեներալ-մայոր Հովհաննես Հախվերդյանի գլխավորությամբ:

1918 թվական. հունիսի 5: Հայաստանի Հանրապետության կառավարության թիվ 20 որոշմամբ կազմավորվում են առանձին զորաջոկատներ, որոնց թվում էր Տիգրան Բաղդասարյանի հրամանատարությամբ ստեղծված Դիլիջանի զորաջոկատը: Այս ջոկատին էր վստահված Հայաստանի այդ ուղղության և Սևանի ավազանի պաշտպանությունը: Ավելի ուշ 1919 թվականի մայիսին այս զորաջոկատի ենթակայության տակ էլ ստեղծվում է Սևանի լճային նավատորմիղը: Անմիջապես էլ նավակայան է հիմնվում Ելենովկայում, այժմ՝ Սևան քաղաքում:

Սևանում է  սկսվում է դեռևս երազային նավատորմի առաջին նավի` «Աշոտ Երկաթի» շինարարությունը: Նավի անվանումը պատահական չէր: Հայոց թագավոր Աշոտ  Բագրատունին շնորհիվ Մուրացանի «Գևորգ Մարզպետունի» վեպի, սերունդների հիշողության մեջ մնացել էր որպես  մեր պատմության թերևս միակ ծովամարտում հաղթանակած,  միակ հայ թագավորը: Ըստ նախագծի «Աշոտ Երկաթ» նավը պետք է ունենար 100 փութ տարողություն, 1 թնդանոթ և 2 գնդացիր:

Սակայն ուշագրավ է, որ  բացի «Աշոտ Երկաթը» կար ևս մեկ նավ: Ըստ ժամանակակիցների հուշերի դեռևս Առաջին աշխարհամարտի տարիներին ռուսները երկաթուղով մի նավ են բերում՝ Վանա կամ Ուրմիա լիճ տանելու համար: Սակայն տարբեր պատճառներով նավը տեղ չի հասնում և մնում է ճանապարհին, ապա անգործության մատնվելով՝ նետվում մի փոսի մեջ: Այս նավի Սևան հասցնելու առաքելությունը ստանձնում է 1920 թ․ Հայաստան եկած փորձառու նավապետ Երվանդ Գասպարյանը, որը մինչ այդ Ա․ Մանթաշյանի «Բորժոմի» շոգենավի նավապետն էր։

Նավապետ Երվանդ Գասպարյան

Նա էլ հետագայում կազմակերպում է «Գեղանուշ», ապա «Լուկաշին» վերանվանված նավի վերանորոգումն ու նավարկությունը։ Ենթադրվում է, որ նաև այդ նավի տեղափոխման պատմությունն է ընկած Կոստան Զարյանի «Նավը լեռան վրա» վեպի  հիմքում:

Վերա Վարդ-Պատրիկյան, Լուկաշին նավը Սևանում, 1930

Վեպում գլխավոր հերոսը՝ նավապետ Արա Հերյանը, օտար ափերից հայրենիք է վերադառնում նորաստեղծ երկրին ծառայելու համար: Նա Ռուսաստանից մի նավ է գնում և այն գնացքով մինչ Երևան հասցնում:

Հեղինակը նկարագրում է, թե ինչպես նավապետը սովի և պատերազմի օրերին գյուղերից եզներ է գտնում, դրանց լծում նավն ու Երևանցիների ծաղր ու ծանակի ներքո  նախկին Աստաֆյան փողոցով,  սանտիմետր առ սանտիմետր առաջ տանում դեպի Սևան:

Սակայն վեպում նավն այդպես էլ Սևան չի հասնում և կանգնում-մնում է Քանաքեռի բարձունքում:  «Լաստոչկա» նավը կանգնում է քաղաքի վրա և տխուր նայում  ներքև` խորհրդանշելով չիրականացված երազը:

Եղիշե Թադևոսյան, Նավահանգիստ, Սևան, 1934

Մինչ վեպը նավի մասին Կոստան Զարյանը պատմում է նաև ինքնակենսագրական «Անցորդը և իր ճամբան» գործում: Հեղինակը հիշում է, որ նորաստեղծ կառավարության անդամների հետ գնացել է Ելենովկա և այնտեղից՝ Նոր Բայազետ: Այստեղ էլ մի անանուն հերոս պատմում է նավի պատմությունը: Այդ պատմությունը սակայն իրականի և գեղարվեստականի  մի յուրօրնակ խառնուրդ է:

«…Ես զարմանում եմ ինչպես են կարողացել այս նեղլիկ զառիվարների և զառիվերների վրայով հրել նավը…Դաշնակցականները մեկնել էին և Երևանի կայարանում, վագոնի վրա ցցված թողել էին մի նավ…Բավական մեծ երկաթե այդ նավը ամիսներով մնացել էր թառած շոգեմեքենաների մոտ, ափը ընկած տարօրինակ ծովային մի ձուկի նման: Մելամաղձոտ բան է ցամաքի վրա նավ տեսնելը….»:

Այստեղ հեղինակը պատմում է նաև  «Աշոտ Երկաթ» նավի պատմությունը: Բեսարաբիայից մի հայ էր եկել և որդու` ծովային սպայի հետ հաստատվել Երևանում: Հենց այս մարդն էլ հեղինակին պատմում կառուցվող նավի մասին. «Զավակս անմիջապես լծվեց գործի: Հայաստանը դեռ ծով չունի, ուստի` զավակս բարձրացավ և գնաց լիճը փնտրելու: ՄԵծ լիճ է կարելի է նավարկել»:

Տղան ըստ Զարյանի ծանր պայմաններում գնում է Սևան և սկսում  «Աշոտ Երկաթ» նավի շինարարությունը: Շուտով նավը պատրաստ էր, սակայն արդեն չկար Առաջին հանրապետությունը, իսկ նավապետը սպանվել էր բոլշևիկների ձեռքով:

Դեպքերի մեկ այլ ժամանակակից` Գաբրիել Լազյանը, պատմում է գրեթե նույն պատմությունը, սակայն մեկ հավելումով: Ականատեսը նշում է, որ մարդիկ հեգնանքով   «Աշոտ Երկաթին»  «Աշոտ տախտակ» էին անվանում:

Գաբրիել Լազյան

Վիպական նավի իրական լինելու մասին վկայում է նաև Առաջին հանրապետության վերջին վարչապետ Սիմոն Վրացյանն իր «Կյանքի ուղիներ» գրքում:

«Դիտում էինք նավաշինարանը և նորաստեղծ «Աշոտ Երկաթ»  «ռազմանավի» թերավատ կմախքը: Երիտասարդ սպան հպարտությամբ բացատրում է. Հայաստանի նավատորմի առաջին միավորն է, որի կառուցման բախտն իրեն է վիճակված: Ռազմանավն ունենալու է երկու թեթև թնդանոթ և հիսուն նավաստի: Այսքանը բավական էր Սևանի եզերքներում խաղաղություն պահելու համար: Առաջին ծիծեռնակն էր այս երիտասարդ սպան, ով հոր հետ միասին Բեսարաբիայից եկել էր նորազատ Հայաստան` ծառայելու: Հայրը` մաթեմատիկի ուսուցիչ, մնացել էր Երևանում պետական փողերանոցի վարիչի պաշտոնով, իսկ իրեն վստահված էր նավագնացության կազմակերպումը Սևանի վրա: Իր շինած առաջին նավը` «Աշոտ Երկաթը», շուտով  պիտի սկսեր բանել»-գրում է Սիմոն Վրացյանը:

Ս․Վրացյանն այս պատմությունը մի փոքր Այլ կերպ պատմում է նաև իր «Հայաստանի Հանրապետություն» գրքում և վերջնականապես իրական է դառնում վիպականը և կենդանանում է նավատորմի առասպելը:

Այդուհանդերձ մի կարճ ժամանակ «նավատորմը» գործում է և պաշտպանում Սևանի ափերը: Այնուհետև  Առաջին հանրապետության վերացումից հետո պատմությունը լռում է: Մի քանի աղբյուրներում նշվում է, որ նավը 60-ական թվականների դեռևս նավարկել է:

Առաջին հանրապետությունը այդպես էլ մնաց որպես լեռներում քարացած նավ ու հավերժական երազ` իր ճակատագրով կրկնելով առաջին նավի պատմությունը: Սակայն փոքրիկ Սևանում նավարկության պատմությունը ցույց է տալիս, որ հզոր կամքով ու նվիրումով հնարավոր է նավերը ծով հասցնել՝ հաղթահարելով նույնիսկ լեռները։

art365.am