Հայաստանում թատերական ներկայացումները հազվադեպ են դառնում լայն քննարկման առիթ, մտնում առօրյա որպես հրատապ թեմա, երկխոսելու առիթ, մաշկին ու մտքին դիպչող հարցադրում:
Պատճառը շատ պարզ է. թատերական ողջ համակարգը՝ շարունակելով գոյատևել խորհրդային մոդելով, անհուսալիորեն կաղապարված է, իսկ թատերական ներկայացումը չի դիտարկվում որպես հաղորդակցության միջոց: Այսինքն, հանդիսատեսին թատերական գործողության համամասնակիցը դարձնելու նպատակը չի համարվում առաջնային: Կարևոր է համարվում ներկայացման (բեմադրության) ներկայացումը (պրեզենտացիան):
Երբ լսում ենք «թատրոն» բառը, միանգամից պատկերացնում ենք շենքը, թատերախումբը, միգուցե մտաբերում ենք որոշ դերասանների ու գեղարվեստական ղեկավարի անունները, բայց դժվարանում ենք առանձնացել հենց ստեղծագործությունը, որի նպատակը լինի կոնտակտ հաստատելը:
Թատրոնի այն մոդելը, որը կար Սովետական Հայաստանում, շարունակում է կրկին ու կրկին վերագործարկվել նաև այսօր: Այսօր, երբ արդեն քառորդ դար և մեկ սերունդ’ բոլորովին այլ իրականություն է:
Թատրոնները դեռ կարողանում են գործել, քանի որ ունեն պետական օժանդակություն (թեև միշտ դժգոհ են, որ այն չի բավարարում), կայուն խաղացանկ (երբեմն տարիներով անփոփոխ) ու իրենց բեմական տարածքը (որը նաև հանձնում են վարձով): Այսինքն, բոլոր նախապայմանները կան չփոխվելու համար:
Եվ հետաքրքիրն այն է, որ թատրոնը ունի նաև հանդիսատես (քիչ թե շատ), սակայն պետությունից ուզում է երաշխիքներ, որ պետպատվերով արված ներկայացումները պետք է ապահովեն մարդկանց հոսքը թատրոններ՝ աբոնեմենտների ու տարբեր այլ պետդիտումների ձևաչափով:
Սա այն իներցիան է, որը խախտել չեն համարձակվում ո՛չ թատրոնների ղեկավարները, ո՛չ էլ պետական գերատեսչությունը:
Բայց խնդիրն այն է, որ շենք, թատերախումբ, խաղացանկ ու հանդիսատես ունենալը դեռ չի նշանակում, որ կա թատերական մթնոլորտ ու այդ մթնոլորտը սնում է հանրային կյանքն ու միաժամանակ՝ սնվում հանրային կյանքից:
Դա նշանակում է ընդամենը, որ թատրոնը շարունակում է գոյատևել պետական հովանու ներքո՝ առանց լուրջ իմաստային վերբեռնման և առանց ցնցումների: Եվ որպես հետևանք՝ առանց արձագանքների, ինքն իր մեջ պարփակված ու երկյուղած, պետպատվերի ու պետդիտումների սպասող:
Թատերական ներկայացումները չեն դառնում լուրջ քննարկման առիթ, քանի որ լայն իմաստով՝ դրանք պետք չեն: Ինչպես ասենք, պետք էին 1986-89 թթ.-ին, երբ հեղափոխությունն ու սովետական անցյալից հրաժարումը լիցք տվեց բեմին, իսկ հետո այդ լիցքը տեղափոխվեց նաև առօրյա:
Ազատ շուկայական (նաև ազատ իմաստների) պայմաններում թատրոնները կարող էին հաղորդակցության միջոց դառնալ, եթե բյուջետային հրեշների հարմարավետ ու հանգիստ շրջանակներից դուրս գալու փորձեր անեին: Ընդ որում՝ կարևոր չէ, հաջող, թե անհաջող, կարևորը, որ այդ փորձերը արվեին պարբերաբար ու հաճույքով:
Պետականի ծուղակը
Արա Նեդոլյան
«Պետական» բառը, սոսնձվելով թատրոնին (որպես կոլեկտիվ, շենք ու հաշվապահություն), զրկում է թատերական արվեստը էներգիայից ու դնում թատրոնը այն հիմնարկների շարքում, որոնց միակ երազանքը կայուն պետաջակցություն ունենալն է:
Թատերագետ Արա Նեդոլյանն ասում է. «Պետական ոլորտն ամբողջովին իրենից ներկայացնում է ծառայության ոլորտ, իսկ (թատերական) արվեստի ոլորտը՝ ընդհակառակը, ազատ անձնական և հանրային ստեղծագործության ու ինքնադրսևորման տիրույթ է: Հետևաբար, «պետական թատրոն» եզրույթն անիմաստ է և վնասակար, քանի որ առաջացնում է ոչ թե թատրոն, այլ նրա կեղծ նմանակը, որը, ինչպես ամեն մի անիմաստ երևույթ, իզուր վատնում է հասարակության սահամանափակ ռեսուրսները»:
Բեմի խնդիրը
Նանոր Պետրոսյան
Արա Նեդոլյանն ու Նանոր Պետրոսյանը առաջարկում են պետական աջակցության քայլեր, որոնց հիմքը կլինի ոչ թե բեմի ու թատերախմբի մեկընդմիշտ ամրագրումը, այլ պարբերաբար տարանջատումը:
Թատրոնների բեմերը ֆոնդ են, որից կարող են որոշակի ժամկետով օգտվել բոլոր ցանկացողները: Պետք է ներմուծել ներկայացման հայտ գրելու պրակտիկան, իսկ բեմ տրամադրել՝ ելնելով ապագա ներկայացման նպատակահարմարությունից:
Նանոր Պետրոսյանը շեշտում է, որ երբեք չի հանդիպել ներկայացումների գնահատման պրակտիկայի. «Տարիներ շարունակ չի արվել ներկայացումների գնահատում թե՛ որպես արվեստի գործ, թե՛ որպես գումարային հաշվետվություն: Արդեն մի քանի անգամ հանդիպել ենք մշակույթի նախարարի հետ՝ քննարկելու թատրոնում հնարավոր փոփոխությունները: Բոլորն ասում էին՝ տվեք մեզ հարթակ ու բեմ: Իսկ ովքեր ունեին բեմ, ասում էին, որ իրենց մոտ ամեն ինչ լավ է: Թատրոնը չի դիտարկվում որպես մտածողություն: Այսինքն, զրույցը չի ստացվում, քանի դեռ չի վերանայվում թատրոնի դերը: Այո, դահլիճները կարող են լիքը լինել, թատրոնները կարող են ցույց տալ դրամարկղային հաջողություն, բայց տեղի չի ունենա շարժ, եթե չլինի մտքի փոփոխություն, վերաիմաստավորվի, թե ինչ են բեմը, լսարանը, դերասանը»:
Հանրային գնահատական
Պետական թատրոնների ղեկավարները, որոնք չեն ուզում որևէ բան փոխել, հիմնականում բերում են փաստարկներ, որ դահլիճները լիքն են, մարդիկ գալիս են’ ներկայացում դիտելու, մարդիկ ուրախ են:
«Ուզում եմ միանգամից նշել, որ հանդիսատեսի գալը կամ չգալը չի կարող լինել գնահատական: Պիտի լինի մասնագիտական համայնք, որը գնահատում է ներկայացումը, հանրային այլ գնահատական լինել չի կարող: Անցած 20 տարվա ընթացքում հանրային գնահատականը հակագնահատական էր: Համենայնդեպս, բոլոր թատրոնների ներկայացումներում շատ լավ երևում էր մշակույթի նախկին նախարարների ճաշակը: Եվ դա նրանց անձնական-գեղարվեստական ճաշակն էր, ասենք, այն ճաշակը, որով նկարազարդվել են մետրոյի նախշազարդ «գորգերը»,- ասում է Արա Նեդոլյանը:
Նանոր Պետրոսյանը կարևորում է թատերագետների դերը. «Թատերագետները կարող են լավ ներկայացումները դնել շրջանառության մեջ: Թատերագետն իր տեքստով է հուշում հանդիսատեսին, թե ինչպես կազմաքանդել թատրոնը»:
Իսկ Արա Նեդոլյանը վստահ է, որ թատերագետներ կլինեն, երբ լինի մրցակցություն թատրոնների միջև, քանի որ հենց գնահատողները կսկսեն բերել փաստարկներ, թե ինչու է մի ներկայացումը լավը, մյուսը՝ վատը:
Ամբողջությամբ՝ hetq.am