«Մինչ այսօր մենք լսում ենք միայն ինչ-որ ընդհանուր ձևակերպումներ, լոզունգներ, մինչդեռ կոնկրետ տնտեսական բարեփոխումների ծրագիր մինչ օրս չկա». Արկադի Կարապետյան
Advertisement 1000 x 90

«Մինչ այսօր մենք լսում ենք միայն ինչ-որ ընդհանուր ձևակերպումներ, լոզունգներ, մինչդեռ կոնկրետ տնտեսական բարեփոխումների ծրագիր մինչ օրս չկա». Արկադի Կարապետյան

Արկադի Կարապետյանի հրապարակումը.

«Ուզում եմ հակիրճ կարծիքս արտահայտել կապված վերջերս հարկային մարմինների կողմից վարվող քաղաքականության, մասնավորապես՝ այսպես կոչված «խոպանչիներին» հարկային դաշտ բերելու օրենսդրական նախագծի վերաբերյալ:

Խիստ սխալ եմ համարում այս մոտեցումը և այստեղ կա առնվազն երկու հիմնարար պատճառ, որոնք կուզենաի պարզաբանել.
1. «Ինստիտուցիոնալ» պատճառ

Այսպիսի որոշումներ պահանջում են մանրակրկիթ փորձագիտական ուսումնասիրություն: Կարծում եմ այս առաջարկը պռոֆեսիոնալների կողմից համապատասխան կերպ չի հետազոտվել, քանի որ հաշվի առած չեն այն հետևանքները, որոնք կարող են բացասական ազդեցություն ունենալ տնտեսության վրա: Երբ նոր օրինագիծ է մշակվում, հարկավոր է պատշաճ ուսումնասիրել, արդյոք սուբյեկտները, ում գործողություններ կարգավորելուն են ուղղված նոր օրենքի դրույթները, չեն ստանալու այլ կերպ գործելու ստիմուլներ: Խոսքը տնտեսագիտությունում և քաղաքագիտությունում հայտնի «կոբրայի էֆեկտ» երևույթի մասին է: Այս տերմինը առաջացել է` 19-րդ դարում՝ Հնդկաստանում տեղի ունեցած դեպքից հետո: Անգլիացիները, ում գաղութն էր հանդիսանում Հնդկաստանը այդ ժամանակ, օրենք էին մշակել՝ ուղղված կոբրաների քանակը կրճատելուն (նրանց մեծ պոպուլյացիան վտանգ էր ներկայացնում գյուղացիների համար): Ամեն սպանված կոբրայի դիմաց հանձնողը ստանում էր ինչ որ սահմանված գումար: Այսպիսով բնակչությանը շահադրդում էին վերացնել կոբրաներին: Բայց հետագայում տեղի էր ունեցել բոլորովին հակառակը. այս օրենքը ընդունելուց հետո տեղացիները տեսան հեշտ գումար վաստակելու հնարավորություն: Նրանք, թողնելով իրենց աշխատանքը, սկսեցին կոբրա բազմացնել, սպանել և գումար ստանալ: Երբ դա ի հայտ եկավ, օրենքը չեղյալ համարվեց: Ի պատասխան` հնդկացիները բաց թողեցին իրենց մոտ եղած կոբրաներին, քանի որ այլևս իրենցից «արժեք» չէին ներկայացնում: Արդյունքում օձերի քանակը գերազանցեց անգամ նախկինում եղած մակարդակը:

Հարկելով տրանսֆերտները, իշխանությունները ակնկալում են ավելացնել հարկային մուտքերը: Բայց այս քաղաքականությունը կարող է (ընդգծում եմ՝ կարող է, ոչ թե ամպայման) հակառակ էֆեկտ ունենալ՝ իրականում մուտքերը կարող են անգամ նվազել: Այստեղ խնդիրը նրանում է, որ տրանսֆերտները հարկելու պարագայում արտերկրներում աշխատողները կարող են հաշվարկել և տեսնել հետևյալը. ավելի ձեռնտու է իրենց ընտանիքի անդամներին տեղափոխել իրենց հիմնական աշխատանքի վայրը, քան վճարել այդ հարկը: Արդյունքում տրանսֆերտները կպակասեն: Դա իր հերթին կհանգեցնի ՀՀ տարածքում սպառողական պահանջարկի անկմանը, ինչին կհետևի արտադրության կրճատում իր բոլոր հետևանքներով՝ հարկվող բազայի նվազեցում, գործազրկություն, աղքատության մակարդակի աճ, արտագաղթի էլ ավելի արագ տեմպեր: Այս դեպքում գործնականում տեսնում ենք «կոբրայիէֆեկտ»-ը:

2. «Փիլիսոփայական» պատճառ

Բայց վերոնշյալը խնդրի միայն մեկ կողմն է: Ամենավտանգավորը այստեղ այն է, որ նոր իշխանությունները շարունակում են վարել նախորդների սխալ քաղաքականությունը՝ ամենայնդեպս հարկային ոլորտում որոշումներ կայացնելիս, այն է՝ հարկային քաղաքականությունը շարունակվում է մնալ որպես բյուջե «լցնելու» միջոց, այլ ոչ թե որպես տնտեսությունը կարգավորելու և տնտեսական զարգացումը խթանելու հիմնական գործիքներից մեկը: Իշխանությունները վերջապես պետք է հասկանան, որ «Դու պետք է վճարես հարկեր» քաղաքականությունը չի աշխատել, չի աշխատում ու երբեք էլ չի աշխատի ոչ Հայաստանում, ոչ էլ ինչ որ այլ տեղ: Այդ հարկերը պետությունը պետք է «վաստակի», այսինքն նրա կողմից տնտեսության մեջ ներդրվածը պետք է գոնե մի փոքր գերազանցի հավաքվելիք հարկերի մեծությունը: Այլապես տնտեսվարողները կընտրեն աշխատել այնտեղ, որտեղ ավելի «էժան է», այսինքն` ստվերում, կամ որոշեն արտագաղթել: Ես հարց եմ տալիս. ինչ է արել իշխանությունը (վերաբերում է բոլոր անցած իշխանություններին) այդ մարդկանց համար, ովքեր չգիտես ինչ պայմաններում աշխատում են արտասահմանում և մի փոքր ապրուստ վաստակում իրենց ընտանիքների համար: Ընդհանրապես ոչինչ: Հակառակը՝ տրանսֆերտները անկախ Հայաստանի ամբողջ ժամանակաշրջանի ընթացքում եղել են կայուն եկամտի ամենամեծ աղբյուրը (ինչպես նաև արտարժույթի): Այն մարդիկ, ովքեր ասում են, որ ՀՀ-ի արտահանման ամենամեծ հոդվածը հանքաարդյունաբերությունից է գոյանում, մեղմ ասած, լավ չեն հաշվում, քանի որ արտահանման ամենամեծ հոդվածը այս տարիներին եղել և մնում է «աշխատանքային ուժ» հոդվածը, որը կազմում են մարդիկ, ում մենք «արտահանել ենք» և ովքեր մեր համար ապահովում են այդ ներհոսքերը:

Այսպիսով կարելի է եզրակացնել, որ ՊԵԿ-ի թոփ մենեջմենթը ժողովրդական լեզվով ասած` ուզում է կոտրել ճյուղը, որի վրա նստած է: Սա ինչ է. տարրական տնտեսագիտական կանոնների չիմացություն, թե անձնական նախասիրություններից կամ շահերից բխող ինչ որ քայլ: Որ մեկն էլ որ լինի, դա, կարծում եմ, չի համապատասխանում նրանց կողմից զբաղեցրած պաշտոններին: Կարծում եմ՝ խորհրդարանական ընտրություններից հետո մենք պետք է տեսնենք ՊԵԿ-ում կադրային լուրջ փոփոխություններ:
Ի վերջո նոր իշխանությունները պետք է կողմնորոշվեն, թե ինչ տեսլականով են հանդես գալիս ընտրողների առջև և ինչ քաղաքականություն են վարելու հետո: Մինչ այսօր մենք լսում ենք միայն ինչ որ ընդհանուր ձևակերպումներ, լոզունգներ և այլն, մինչդեռ կոնկրետ տնտեսական բարեփոխումների ծրագիր մինչ օրս չկա, չկա այսպես կոչված ընդհանուր տնտեսական վեկտոր: Առաջին հերթին հենց սա է մտահոգիչը:

P.S. Իրականում շատ բան ունեմ ասելու թե հարկային քաղաքականության, թե ՀՀ տնտեսության ընդհանուր զարգացման վերաբերյալ: Շատ մտքեր կան, որոնց հետ կուզենայի կիսվել, լսել արձագանքներ և դարձնել քննարկման առարկա: Այս թեմայով բոլոր հետաքրքրվողներին ես հրավիրում եմ կազմակերպել բաց քննարկումներ: Ֆորմատը դուք որոշեք: Ինձ համար ցանկացած ֆորմատը ընդունելի է: Բոլորիդ պատրաստ եմ լսել»: