Չկա ավելի մեծ վիշտ, քան դժբախտության օրերին
հիշել երջանիկ ժամանակները» (Դանթե Ալիգիերի)
Արցախյան Երկրորդ պատերազմը սանձազերծվեց ոչ այնքան այն պատճառով, որ թշնամին էր ուժեղ, այլ, որ մենք էինք թույլ` տարբեր բնագավառներում: Այլ կերպ ասած, մեր երկիրը «հիվանդ» է: Եվ, ինչպես արդեն շատերն են հասկացել, այդ «հիվանդությունը» սուր վիճակից արդեն խրոնիկ է դարձել, ինչն էլ ավելի է բարդացնում և երկարատև դարձնում «բուժումը»: Սակայն, ինչպես և ցանկացած այլ հիվանդության, այս դեպքում նույնպես, բուժման համար անհրաժեշտ է երկու նախապայման` ախտորոշման առկայությունը, ինչպես նաև հիվանդի գիտակցումը հիվանդության գոյության և բարդության աստիճանի մասին: Այստեղ փորձ է արվում բացահայտել տարիների ընթացքում (երկրի ներսից և դրսից) կատարված դիտարկման արդյունքում մեր երկրի «հիվանդությունն» այս աստիճանի հասցրած հիմնական պատճառներից մեկը և մատնանշել դրանից ձերբազատվելու ուղին:
Գավառամտությունն աղետ է: Հանդիսանալով պարարտ հող` այն սնուցում է անգրագիտությունը, ինչն էլ, իր հերթին, հանգեցնում է մոլորության, երբ շփոթում են մեծամտությունը հպարտության հետ, հպարտությունն էլ` արժանապատվության: Գավառամտությունը հեշտ է կառավարել: Դրա ածանցյալ հանդիսացող անգրագիտությունը` առավել ևս: Վերջինս վարակիչ է, քաղցկեղի պես «առողջների» հաշվին ինքն իրեն աճում է ու տարածվում: Իրավիճակը պահանջում է միջամտություն` պետության միջամտություն՝ հասարակությունը «բուժելու» համար: Սակայն, պետությունն ինքը, որպես «բժիշկ», նախ պետք է կարողանա ձերբազատվել այդ ախտից` գավառամտությունից, և սկսի ցուցաբերել հարգանք առաջին հերթին հենց իր` պետության հանդեպ:
Գավառամտությունը, որպես երևույթ, միշտ գոյություն կունենա: Կարևորն այն է, որ դա պետք է չեզոքացվի երկրի կառավարման գործընթացից: Մեր երկրի դեպքում այդ ճանապարհին հետևյալ հայեցակարգային մոտեցումը, ըստ իս, դառնում է անհրաժեշտություն.
1) Մենք` հայերս, պետք է ընկալենք, որ չնայած և փոքր, բայց համաշխարհային ազգ ենք` աշխարհի բոլոր մայրցամաքներում ներկայացված:
2) Հայկական պետությունը (Հայաստան-Արցախ) հայերի համար նախ և առաջ պետք է հանդիսանա մշակութային կենտրոնը (այն այդպիսին կա` սակայն, որոշ վերապահումներով):
3) Որպես հաջորդ քայլ՝ Հայաստանը պետք է դառնա հայերի նաև քաղաքական կենտրոնը: Սա նշանակում է, որ հայերի համար կարևոր նշանակություն պետք է ունենա հայաստանակենտրոն ինքնության ձևավորումը և, որպես դրա առաջնային դրսևորումներից` Հայաստանի քաղաքացիության ձեռքբերումն ու պահպանումը:
4) Հայաստանը աստիճանաբար պետք է կայանա նաև՝ որպես հայերի տնտեսական կենտրոնը: Էմոցիոնալ և պատմական-հայրենասիրական շարժառիթներից զատ, Հայաստանը կարող է պահպանել-զարգացնել ինքն իրեն և Սփյուռքը` վերջինիս համար հանդիսանալով տնտեսական (ներդրումային) կենտրոն: Այլապես, առանց տնտեսական ամուր կապի, մեկ-երկու սերունդ անց Սփյուռքը՝ որպես այդպիսին, կվերածվի պարզապես ծագումով հայ զանգվածի:
5) Մշակութային, այնուհետև` քաղաքական և տնտեսական կենտրոն դառնալու համար Հայաստանին անհրաժեշտ է համաշխարհային ազգային մոբիլիզացիա: Խոսքն այստեղ չի գնում ռազմական, այլ` ավելի լայն իմաստով մոբիլիզացիայի մասին: Սա կարևորագույն նախապայման է, և մեզանում այն մերժողը (ուղղակի կամ անուղղակի կերպով) պարզապես մեր լեզվով ոչ ճիշտ (այն է` հակապետական) բաներ է ասում:
6) Ազգային մոբիլիզացիայի հիմքում միայն գաղափարախոսությունը կարող է լինել, իսկ վերջինիս հիմքում` գաղափարը: Գաղափարային հիմքի ձևավորումը պահանջում է ժամանակ և պետության կողմից ջանքեր` Հայաստանում ձևավորելու անհատականության օրինակելի (մոդալ) տեսակը: Սոցիոլոգները նշում են, որ այն, լինելով բնակչության ընդամենը 7-8%-ը (Հայաստանի դեպքում դա կազմում է մոտ 50 հազար ընտանիք)՝ կարող է լծակի դեր կատարել և ընդամենը մոտ մեկ տասնամյակի ընթացքում իր օրինակով ստեղծել ամբողջ հասարակության հարատև զարգացման հիմքը:
7) Վերը նշված տեսակի (և ամբողջ բնակչության) շրջանում պետության կողմից զարգացմանն ուղղված բոլոր ջանքերի կենտրոնում պետք է դրվի ԿՐԹՈՒԹՅՈՒՆԸ:
8) Կրթությունն է այն ոլուրտը, որի միջոցով կձևավորվի անհատականության այդ տեսակը: Կրթությունն է, որ պետք է հանդիսանա Հայաստանի հեռանկարային հարատև զարգացման և երկրի հեղինակության ձևավորման գրավականը:
9) Կրթությունն ուղղված է ամրապնդելու ազգային ինքնությունն ու ապահովելու ազգային-պետական արժեքները և նպաստելու, որպեսզի Հայաստանը ներկայացնող քաղաքացին ընկալի և հասկանա աշխարհում գոյություն ունեցող տարբերությունները` միևնույն ժամանակ պահպանելով իր ազգային-պետական ինքնությունը:
10) Հայաստանին անհրաժեշտ է կրթության համակարգ, որի կենտրոնում առաջին հերթին պետք է դրվի ուսուցչի մասնագիտական որակը: Պետությունը պետք է պատասխանի այն հարցին, թե երկրին ի՞նչ տեսակի ուսուցիչներ են պետք, և կոնկրետ հետևողական համակարգային քայլեր (այդ թվում` ֆինանսական) ձեռնարկի՝ բարձրացնելու ուսուցչի որակը և նրա հեղինակությունը հասարակության շրջանում: Կրթությունն է, որ պետք է բացառի ցանկացած ասպարեզում, այդ թվում` պետական կառավարման ոլորտում դիլետանտական մոտեցումը: Հակառակ դեպքում, մեր պետությունն ու, որպես հետևանք, հայկական քաղաքակրթությունը կդադարեն գոյություն ունենալ` կուլ գնալով այն համատարած գավառամտական ճահճին, որում հայտնվել ենք:
Վահագն Վարդանյան
(ք. Հոնկոնգ)