Զգուշանալ յ-ի սխալներից. [11 դեպք]
Advertisement 1000 x 90

Զգուշանալ յ-ի սխալներից. [11 դեպք]

Յ կիսաձայնի գրությանը հայերեն սովորողներն առնչվում են գրել սկսելու առաջին իսկ օրերից։ Ասվում է, որ Յ գրվում է Ա-ից և Ո-ից հետո, ինչպես՝ ՏՂԱՅԻ և ԵՐԵԿՈՅԻ։ Ինչո՞ւ։ Որովհետև գրաբարում (հին հայերեն) բառավերջում Ա-ից և Ո-ից հետո Յ է գրվել՝  տղաՅ և երեկոյ, այդպես էլ արքաՅ – արքաՅի և այլն։ Մյուս ձայնավորների դեպքում Յ-ն բնականաբար չի գրվում, ինչպես՝ ափսեի, վերարկուի (գրաբար ափսէ, վերարկու) և այլն. Յ չի եղել, չենք էլ գրում։ Ամեն ինչ հստակ է։

Դժվարություններ են ծագում մի շարք բառերի գրության և արտասանության ժամանակ։

ԶԳՈՒՅՇ ԵՎ ԱՇԽՈՒՅԺ

ԶԳՈՒՅՇ և ԱՇԽՈՒՅԺ բառերը մարդիկ հաճախ արտասանում են առանց Յ-ի և այդպես էլ գրում են, որը սխալ է։ Բայց չմոռանանք, որ Յ չկա սրանցից կազմված ԶԳՈՒՇԱՆԱԼ, ԶԳՈՒՇՈՐԵՆ, ԶԳՈՒՇՈՒԹՅՈՒՆ, ԱՇԽՈՒԺԱՆԱԼ, ԱՇԽՈՒԺՈՒԹՅՈՒՆ և այլ բառերում, քանի որ հնչյունափոխություն է տեղի ունեցել։

ՏՈՒՅԺ

Շա՜տ հին բառ է, Յ-ով հասել է մինչև մեր օրերը։ Յ-ն «հեռանում է» նոր բառ կազմելիս, ինչպես՝ ՏՈՒԺԵԼ (բայց երբե՛ք «տուժվել»), ՏՈՒԺԱՆՔ, որը ՏՈՒԳԱՆՔ-ի «երկվորյակն է»։

ՁՅՈՒԹ

Այս բառում Յ-ն և՛ արտասանվում է, և՛ գրվում (ուստի ոչ մի դեպքում՝ «ձութ»)։ Ի դեպ, գրվում է ՁՅՈՒԹ-ից կազմված բառերում նույնպես՝ ՁՅՈՒԹԵԼ, ՁՅՈՒԹԱԾԱԾԿ, ՁՅՈՒԹԱՊԱՏ։

ՀԱՄԲՈՒՅՐ

Այս կարևոր բառն անգթորեն աղավաղում են՝ ասելով «համբյուր» և սխալ կազմելով նաև գործողության անունը՝ «համբյուրել»։ Այնինչ ՀԱՄԲՈՒՅՐ, որից էլ օրինաչափորեն՝ ՀԱՄԲՈՒՐԵԼ (առանց Յ-ի)։

ԱՂՅՈՒՍԱԿ ԵՎ ՍՅՈՒՆԱԿ

ԱՂՅՈՒՍԱԿ և ՍՅՈՒՆԱԿ բառերը  միանման կազմություն ունեն. ԱՂՅՈՒՍ և ՍՅՈՒՆ արմատներին միացել է –ակ ածանցը։ Բայց ոմանք –ակ-ը դարձնում են –յակ (ամենայն հավանականությամբ՝ արմատի Յ-ի ազդեցությամբ)՝ առաջ բերելով «փափուկ ձևեր» («աղյուսյակ», «սյունյակ»), որոնք անկասկած սխալ են։

Ոմանք այդպես «քնքշացնում են» ՊԱՅՈՒՍԱԿ-ը՝ ասելով «պայուսյակ», կրկին սխալ։

ԲՈՒՅԺ, ԲՈՒՅԾ

Այս արմատն առանձին չի գործածվում (գրաբարից մի քանի վկայություն կա միայն)։ Բառեր կազմելիս կենսունակ է։ Երբ առաջին բաղադրիչ է, ապա ԲՈՒՅԺ-ը դառնում ԲՈՒԺ՝ ԲՈՒԺԱՐԱՆ, ԲՈՒԺԵԼ, ԲՈՒԺԻՉ, ԲՈՒԺԱՇԽԱՏՈՂ, ԲՈՒԺՔՈՒՅՐ, ԲՈՒԺԱԿ և այլն։ Բայց երբ վերջին բաղադրիչ է, ապա ԲՈՒՅԺ-ն անփոփոխ է մնում. Յ-ն արտասանվում և գրվում է։ Այսպես՝ ԱԿՆԱԲՈՒՅԺ, ՄԱՆԿԱԲՈՒՅԺ, ՎԻՐԱԲՈՒՅԺ, ՀՈԳԵԲՈՒՅԺ, ԱՏԱՄՆԱԲՈՒՅԺ, ԱՆԱՍՆԱԲՈՒՅԺ, ԱՍԵՂՆԱԲՈՒՅԺ և այլն (բայց, իհարկե, ԱԿՆԱԲՈՒԺՈՒԹՅՈՒՆ, ՎԻՐԱԲՈՒԺՈՒԹՅՈՒՆ և այլն)։

Այդպես էլ ԲՈՒՅԾ-ի դեպքում է՝ ԲՈՒԾԵԼ, ԲՈՒԾԱՐԱՆ, բայց ՄԵՂՎԱԲՈՒՅԾ, ՃԱԳԱՐԱԲՈՒՅԾ, ԾԱՂԿԱԲՈՒՅԾ և այլն:

 ՔՐԻՍՏՈՆՅԱ

Գրաբար ՔՐԻՍՏՈՆԵԱՅ, նոր ուղղագրությամբ՝ ՔՐԻՍՏՈՆՅԱ։ «Քրիստոնիա»-ն և «քրիստոնեա»-ն սխալագրություններն են և մերժելի են։

 ՔՆՔՈՒՇ

Այս բառի Յ-ն արդեն չի գրվում. ՔՆՔՈՒՅՇ տարբերակը հանդիպում է դասական գրականության մեջ։

 ԱՆՈՒՇԱՆՈՅՇ (ԱՆՈՒՅՇ)

ԱՆՈՒՇ-ն արևելահայերենում ընդունված գրությունն է։ Արևմտահայերենում Յ-ով են ասում և գրում ԱՆՈՅՇ (ԱՆՈՒՅՇ), թեև Յ-ից հրաժարվելու կողմնակիցներ կան։

ՆՈՎՈԿԱԻՆ ԵՎ ՊՈԵՄ

Փոխառյալ բառերում ա-ից և ո-ից հետո Յ գրելու կանոնը (դրա մասին սկզբում խոսեցինք) այստեղ չի գործում, ուստի ՆՈՎՈԿԱԻՆ (դեղամիջոց է), ՊՈԵՄ և այլն։

ՓՐԿՎԵԼՈՒ ՀՈՒՅՍՈՎ ԵՎ ՀՈՒՍՈՎ ԵՄ

ՀՈՒՅՍ բառի ձևերն են՝ ՀՈՒՅՍԻ, ՀՈՒՅՍԻՆ, ՀՈՒՅՍԻՑ, ՀՈՒՅՍՈՎ, ուստի ասում ենք. «Փորձանքից փրկվելու ՀՈՒՅՍՈՎ դիմեցի այդ քայլին»։ Յ-ով, բնականորեն։

Բայց երբ եմ բայի ձևերի հետ գործածվելիս առանց Յ-ի է։ Այսպես՝ «ՀՈՒՍՈՎ ԵՄ (այսինքն՝ ՀՈՒՅՍ ՈՒՆԵՄ), որ օգտակար գործ է արվում» կամ ՀՈՒՍՈՎ ԵՆՔ, որ լավ օրեր կգան»։

ԴԱՎԻԹ ԳՅՈՒՐՋԻՆՅԱՆ

art365.am